Alla inlägg den 27 augusti 2016

Av jaget-mamman-sjukskoterskan - 27 augusti 2016 18:03

Jag åkte upp till mitt sommarhus, det som jag och min sambo övertog när mormor inte längre kunde klara av det längre. Min mormor avled året därpå så det var nog lägligt. 


Under många år (ca 12 år) så har både jag, sambo och barnen sovit där tillsammans. Min sambo har dock sovit kvar där själv lite längre än jag då jag åkt hem tidigare för att arbeta vid två tillfällen. Han berättade att första gången som det skedde så hörde han av hur det började låta från nedervåningen första natten. Han trodde nästan att det var någon i huset men han visste ju att så inte var fallet. Han skojade med mig att det nog var min mormor eller morfar som stökade omkring och kanske störde sig på att jag inte var där. För vi har aldrig någonsin tidigare upplevt något konstigt där.


Sen ungefär 3 år sedan så har det blivit så att jag åkt upp före med barnen någon dag eller fler innan min sambo kommit. Jag har då inte kunnat sovit och har tänkt på det som min sambo sagt. Inte förrän det börjat att ljusna ute så har jag kunnat somna. I våras ville jag åka upp en helg så jag, dottern och min mor följde med. Min mamma sov på nedervåningen medan jag och dottern sov på uppevåningen. Inget konstigt och jag sov väldigt bra. Saken är den att jag sedan en tid har haft problem med min axel och jag skulle promt ut och kratta tyckte jag. Min mamma frågade om jag verkligen skulle göra det då jag säkert skulle få väldigt ont. Jag kände av smärtan under kvällen och dagen efter lite grann. Men jag fortsatte nästa dag också och tänkte att nu kommer jag att få "sota" för det här!

 

Dagen efter när vi skulle köra hem så säger min dotter 12 åriga något till mig som fick mitt nackhår att resa på sig!

 

"Mamma, igår när vi hade gått och lagt oss så somnade inte jag på en gång. Du somnade nästan på en gång och jag låg och vände mig några gånger tills att jag tittade mot balkongdörren. Du vet hur det efter en stund blir ljusare och man kan se efter en stund i mörkret? När jag tittade åt ditt håll såg jag en kvinna stå vid din sida och det var som hon bara kom fram från ingenstans. Jag såg ju inte hennes fötter eftersom hon stod på din sängsida och allt gick så fort och jag blev rädd. Men hon hade håret uppsatt i en knut och hade någon form av klänning eller kjol. Hon lutade sig över dig och hade sin hand på din arm. Jag vågade inte säga något till dig för jag var rädd att hon skulle se mig då. Så jag blundade och sen måste jag ha somnat."

 

Först tyckte jag att det var otäckt och undrade hur jag någonsin skulle kunna sova där igen. Efter en stund när jag frågade åt vilket håll jag låg åt så insåg jag att kvinnan hade haft sin hand på min onda arm/axel. Jag hade dessutom inte ett dugg ont! Så vem kvinnan är var så ville hon mig bara väl. Så då tänkte jag att nu skulle jag våga sova där eftersom det finns en vänlig kvinna i mitt hus. Men så blev inte fallet när jag åkte upp nu till sommaren och min sambo skulle komma dagen efter.

 

Jag kände en sån otrolig stress och visste inte hur jag skulle ligga i sängen. Helt plötsligt insåg jag att jag inte ville se kvinnan igen för jag skulle garanterat bli rädd. Efter några timmars snurrande så fann jag en position där jag burrade ned mig i täcket, nästan gömd. Jag låg dock på min onda arm så det var inge vidare bekvämt. Jag tänkte att eftersom kvinnan kommit ganska snart efter jag lagt mig förra gången så kanske hon inte skulle komma denna gång. Jag bad även inne i mitt huvud att hon inte skulle komma och defintivt inte skrämma mig. Jag somnade äntligen men helt plötsligt kände jag hur någon tog tag i min andra arm och drog mig hårt bak. Jag vaknade till då det kändes som om jag höll på att ramla ur sängen. Automatiskt tände jag lampan och fattade första sekunden ingenting. Sen blev jag rädd igen och insåg att jag inte inbillat mig utan att hon troligtvis stått där bakom mig och ville ta på min onda arm som jag legat på. Sen var jag lika rädd igen.

 

Jag som trodde att jag inte skulle vara rädd denna gång efter min dröm med mormor... men tji fick jag som trodde jag skulle komma undan gamla envisa tantsläktingar :) Jag kan nästan höra kvinnan säga, "att eftersom du är så rädd så måste jag vänta tills du somnar och då får du skylla dig själv att du låg på fel sida".

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards